Tříleté přerušované peklo
Vážení Kněžpoláci (i přespoláci),
v předchozím svém příspěvku na obecním webu jsem vám sliboval pár slov k připravované rekonstrukci komunikace Jarošov-Bílovice. Na tuto rekonstrukci jsme byli upozorňováni již několik let (asi od roku 2016, kdy 11.2.2016 proběhlo dokonce speciálně k tomuto bodu svolané jednání zastupitelstva obce). Na internetu se tomuto tématu věnoval například specializovaný server zdopravy.cz v článku na odkazu: Zlínský kraj chystá velkou opravu a modernizaci silnice z Uherského Hradiště do Bílovic - Zdopravy.cz.
V minulých dnech proběhla koordinační schůzka investora, zástupců Policie, projektantů a realizátora stavby s dotčenými starosty obcí. Na ní se probíraly omezení, které budou s touto stavbou spojené a právě na jejich základě jsem pojmenoval tento celý článek – Tříleté přerušované peklo.
Stavba bude rozdělena na několik částí, kdy se během stavební sezóny vždy dokončí jeden úsek a na jaře dalšího roku začne úsek další. V roce 2024 to ještě nebude pro naši obec tak zlé, neboť všechny práce se budou odehrávat v úseku od Jarošova po křižovatku u vodárny. Nejsa odborníkem na problematiku rekonstrukcí cest, naivně jsem si myslel, že pokud se má nějaká část komunikace jen frézovat a potom na tento frézovaný povrch jen položit asfalt, tak by to mělo být až ve finále celé stavby. Jinak se mi po tom již opraveném úseku budou prohánět sklépěčky s materiálem a budou mi tak tu novou obrusnou vrstvu znovu likvidovat. Předložený harmonogram je ale jiného názoru a frézováním od cedule Jarošov-konec celá oprava začne. Pochopitelně bude doprava řízena semafory a lze tedy předpokládat kolony v obou směrech. Mnoho na tom nezmění ani fakt, že ve směru Jarošov-Bílovice bude zakázán provoz nákladních vozidel o hmotnosti nad 7,5 tuny. Z těch asi 10 000 vozidel za den je těch těžkých nákladních vozidel jen velmi malá část.
Jedinou větší komplikací bude pro naši obec fakt, že budeme muset urychleně začít s přípravou výběrového řízení na dodavatele pro dvě autobusové zastávky u vodárny, které budeme muset rekonstruovat na své náklady, neboť slouží našim občanům a bez jejich existence by autobusy nemohly zastavovat. V letošním rozpočtu na to nejsou žádné peníze vyčleněny, protože jsme počítali s výstavbou a příští rok.
V další etapě bude budována křižovatka u mlékárny, a jelikož se bude celá posunovat blíž ke Kněžpoli, tak pro nás přinese komplikaci s neprůjezdnou cestou ve směru na Bílovice. Připojený plánek ukazuje způsob, který byl vymyšlený pro provoz autobusů. Pokud jste doteď řádně neseděli, tak vám radím se nejen posadit, ale i opřít – všechny autobusy, které by nám zajížděly do Kněžpole, by se dle dokumentace investora otáčely u „bývalého“ kaštánku. Slovo bývalého je na místě, neboť dle obrázku by bylo potřeba rozšířit celé místo pro otáčení o přilehlý sádek s trnkama a především kaštanem a boží mukou. A toto opravdu nelze připustit, protože ten strom je tam vysazený k 800. výročí první zmínky o Kněžpoli a určitě není nikdo z nás svolný tam sázet za tři roky, případně čtyři nebo pět let dle rychlosti dokončení stavby, nějakou jinou dřevinu s pamětní deskou „V připomínku na rekonstrukci cesty Jarošov-Bílovice“, olemovanou hvězdičkami Evropské unie. Ostatně, na obrázku je vyobrazený tříosý autobus, který nemá v meziměstské variantě ve svém vozovém parku ani ČSAD ani Arriva, ale to je ten nejmenší zádrhel. Ony ty vlečné křivky pro otáčení by nevycházely o moc jinak ani u standardního dvanáctimetrového Crosswaye…
Nabízí se tedy nutnost zajistit otáčení autobusů náhradním způsobem. V minulosti často používaný způsob nacouváním ke kostelu a pokračováním zpět na Zákří vylučují zástupci ČSAD. Další varianta se zacouváním pod smrk u zastávky va směru na Uherské Hradiště také není schůdná. Neznám přesně důvody, ale snad to není jen proto, že současní řidiči autobusů umí jezdit jen dopředu. Třetí možností je tedy průjezd jednosměrkou od hospody ke školce, kde samozřejmě není až tak moc místa, navíc v úseku od knihovny po kostel bude nutné dodržovat i zákaz zastavení. Poslední, ale hodně nereálnou, variantou je otáčení autobusů průjezdem kolem obecního úřadu a pomníku, ale tady je to na daleko a s velkým časovým zdržením. Těch možností tedy mnoho není a očekávám, že přivedení autobusové dopravy do jinak poklidných uliček obce jen znásobí počty obyvatel, kteří již nebudou potřebovat lžičky k míchání cukru v kávě, abych použil současně aktuálního popisu tristní situace s dopravou uvnitř obce.
Poslední etapou bude pak budování úseku mezi křižovatkami u vodárny a mlékárnou. Předpokládám, že pokud se někdo v Kněžpoli po proběhnutí obou výše naznačených etap stále zachoval při zdravém rozumu, tak tato poslední etapa jej vystaví asi té největší výzvě – všechna doprava bude totiž vedena přes naši obec. Pokud to půjde dle plánu, tak to opět bude v období asi „jen“ osmi měsíců. Zatím jsme měli při našem interním sčítání dopravy intenzitu provozu na křižovatkách u obou autobusových zastávek asi 1800 motorových vozidel. Tak si k nim přidáme ještě zhruba 6 000 dalších, neboť počítám s úbytkem těch řidičů, kterým se nevyplatí na svých cestách stát půl hodiny ve frontách. I tak to ale bude velmi náročný rok a nejen pro ty, kteří žijí podél hlavního průtahu obcí.
Obec Kněžpole na zmiňované koordinační schůzce požadovala některé úpravy, které by dle našeho, opět bohužel jen laického, názoru měly vést ke zvýšení bezpečnosti provozu. Bohužel jak umístění zrcadla na křižovatce u č.p. 79, tak i vyznačení přechodu pro chodce kdekoliv mezi oběma zastávkami narazilo na púředběžný nesouhlas zástupce Policie. Jako hlavní překážku uvedl příslušný policista nesoulad s požadavky dané normou pro tato dopravní značení, především intenzitu pohybu chodců u hlavní cesty. Všichni, kteří mě znají, již ví, že takto stručné vyjádření mě nijak neuspokojilo a že tedy budu požadovat další jednání přímo v Kněžpoli tak, abych se pokusil dotyčné zodpovědné úředníky přesvědčit o tom, že konkrétní situace, nedostatečné rozhledové poměry, úzká komunikace a násobně navýšené počty projíždějících vozidel si tato opatření žádají. Byl bych velmi nerad, aby nynější nesouhlasné stanovisko bylo změněno na budoucí stanovisko souhlasné, přičemž onen budoucí souhlas by byl podepsán krví některého z našich občanů.
O všem podstatném, co byste měli vědět ještě před zahájením celé opravy, jsem vám již napsal. Start celé stavby je naplánován na 18.3.2024, takže ještě dva měsíce se nemusíme stresovat. Ale potom, potom to bude to správné Tříleté přerušované peklo… J
Pevné nervy při chůzi i za volantem vám přeje Petr Jakšík, starosta obce